ΕπιμέλειαΝεκτάριος Δαργάκης
Βρέθηκαν τα μαύρα κουτιά του αεροσκάφους που συνετρίβη στο Καζακστάν – Πηγές του Αζερμπαϊτζάν επιμένουν ότι το αεροπλάνο χτυπήθηκε από ρωσικό σύστημα αεράμυνας τύπου Pantsir-S
Σε εξέλιξη βρίσκονται οι έρευνες για το τι ακριβώς προκάλεσε τη συντριβή του αεροπλάνου Embraer 190 της εταιρείας Azerbaijan Airlines στο Καζακστάν την ημέρα των Χριστουγέννων.
Το αεροπλάνο είχε ξεκινήσει από το Μπακού και κατευθυνόταν στο Γκρόζνι
Πλέον έχουν εντοπιστεί και τα δύο μαύρα κουτιά του αεροσκάφους, τα οποία αναμένεται να δώσουν απαντήσεις στα ερωτήματα που πληθαίνουν.
Από τη συντριβή του αεροπλάνου σκοτώθηκαν 38 άνθρωποι, ενώ επέζησαν 29.
Πηγές της κυβέρνησης του Αζερμπαϊτζάν επιβεβαίωσαν στο Euronews την Πέμπτη ότι το μοιραίο αεροσκάφος χτυπήθηκε από υπολείμματα ρωσικού πυραύλου που εκτοξεύτηκε από σύστημα αεράμυνας Pantsir-S, όπως ανέφερε το διεθνές πρακτορείο ειδήσεων AnewZ που εδρεύει στο Μπακού.
Το αεροπλάνο φαίνεται να χτυπήθηκε κατά τη διάρκεια αναχαίτισης drone πάνω από το Γκρόζνι, πρωτεύουσα της Τσετσενίας, όπου κατευθυνόταν ενώ είχε ξεκινήσει από το Μπακού του Αζερμπαϊτζάν.
Νωρίτερα την Πέμπτη, η Ρωσία είχε ζητήσει μέσω του εκπροσώπου του Κρεμλίνου, Ντμίτρι Πεσκόφ να μη γίνονται «εικασίες» γύρω από την αεροπορική τραγωδία και ενώ οι έρευνες είναι σε εξέλιξη.
Η στιγμή της συντριβής του αεροπλάνου κοντά στην Άχταου του Καζακστάν:
Τα ουκρανικά drones
Σύμφωνα με ρωσικές πηγές, την ώρα που η πτήση της Azerbaijan Airlines περνούσε πάνω από το έδαφος της Τσετσενίας, οι ρωσικές δυνάμεις αεράμυνας προσπαθούσαν να καταρρίψουν ουκρανικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη (UAV) ή, όπως έχουμε συνηθίσει να τα αποκαλούμε, drones.
Το αζερμπαϊτζανό πρακτορείο ειδήσεων APA στην έρευνα του για το πώς προκλήθηκε η συντριβή του αεροσκάφους αναφέρει ότι υπήρχαν επιθέσεις ουκρανικών UAV στην Τσετσενία και την Ινγκουσετία.
«Στις 25 Δεκεμβρίου, περίπου στις 08:30 (σ.σ. τοπική ώρα) τα υπολείμματα κατεστραμμένων UAV είχαν πέσει στο εμπορικό κέντρο Alaniya Mall στη ρωσική πόλη του Βλαντικαφκάζ», αναφέρει το πρακτορείο ειδήσεων.
Πηγή φωτογραφίας: APA
Το APA προσθέτει ότι ερεύνησε και βρήκε ότι περίπου στις 09:10 εκείνη την ημέρα, ένα UAV συνετρίβη στην περιοχή της πόλης της Μαλγκόμπεκ, της Δημοκρατίας της Ινγκουσετίας.
Επίσης, υπήρχαν πληροφορίες ότι περιοχές στην Τσετσενία δέχονταν επιθέσεις από UAV το πρωί των Χριστουγέννων. Μάλιστα, η τηλεόραση του APA μετέδωσε ένα βίντεο που δείχνει την κατάρριψη ενός μη επανδρωμένου αεροσκάφους κοντά στην πόλη του Γκρόζνι.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το τσετσένικο κανάλι στο Telegram «NIYSO», το οποίο αντιτίθεται στις ρωσικές αρχές, αρχικά ανέφερε την επίθεση των drones στις 09:24 το πρωί.
Πηγή: APA
Οι ώρες που συμπίπτουν
Γύρω στις 12:00 το μεσημέρι των Χριστουγέννων, ο γραμματέας του Συμβουλίου Ασφαλείας της Τσετσενικής Δημοκρατίας, Χαμζάτ Καντίροφ (ανιψιός του ηγέτη της Τσετσενίας, Ραμζάν Καντίροφ), κοινοποίησε επίσης ένα βίντεο στη σελίδα του στο Instagram σχετικά με την κατάρριψη ενός από τα UAV.
Στις 13:54 το μεσημέρι, ο επικεφαλής της Δημοκρατίας της Βόρειας Οσετίας, Σεργκέι Μενάιλο, επικαλούμενος το ρωσικό υπουργείο Άμυνας, ανέφερε ότι αρκετές περιοχές της Ομοσπονδιακής Περιφέρειας του Βόρειου Καυκάσου της Ρωσίας δέχθηκαν επιθέσεις από UAV.
To πρακτορείο ειδήσεων του Αζερμπαϊτζάν τονίζει ότι ενώ γίνονταν γνωστές αυτές οι ειδήσεις, άρχισαν να κυκλοφορούν πληροφορίες και εικόνες σχετικά με τη συντριβή του επιβατικού αεροσκάφους Embraer 190 που εκτελούσε την πτήση J2-8243, το οποίο ανήκε στην Azerbaijan Airlines (AZAL), και εκτελούσε το δρομολόγιο Μπακού – Γκρόζνι.
Πότε χάθηκε από τα ραντάρ το αεροσκάφος
Σύμφωνα με το FlightRadar24, το αεροπλάνο απογειώθηκε στις 08:00 (ώρα Μπακού) και όλα ήταν εντάξει.
Κατά τη διάρκεια της πτήσης, στις 08:26, η καταγραφή του αναμεταδότη του αεροσκάφους στο σύστημα FlightRadar24 σταμάτησε κοντά στο αεροδρόμιο της Μαχατσκάλα στη Ρωσία.
Αυτό, σύμφωνα με το APA, υποδηλώνει ότι το αεροσκάφος εκτέθηκε σε ενεργό εξοπλισμό ηλεκτρονικού πολέμου ενώ βρισκόταν στον ρωσικό εναέριο χώρο.
Στις 09:06, η εγγραφή του αναμεταδότη στο σύστημα FlightRadar24 ενεργοποιήθηκε ξανά όταν το αεροσκάφος βρισκόταν πάνω από την Κασπία Θάλασσα.
Έτσι, η ώρα που ο αναμεταδότης του αεροσκάφους που συνετρίβη σταμάτησε να καταγράφεται στο σύστημα FlightRadar24 συμπίπτει με την ώρα της επίθεσης του UAV προς την κατεύθυνση του Βόρειου Καυκάσου.
Σε βίντεο που δημοσιεύτηκε στο κανάλι Alioglu Telegram μετά το δυστύχημα, ο Ζαούρ Μαμάντοφ, επιβάτης στο αεροσκάφος που συνετρίβη, δήλωσε ότι άκουσε δύο εκρήξεις κατά τη διάρκεια της πτήσης.
Από αυτό μπορεί να υποτεθεί ότι κατά τη διάρκεια της πτήσης προέκυψε μια μη φυσιολογική κατάσταση στο αεροπλάνο και το αεροσκάφος υπέστη ζημιά από εξωτερική πρόσκρουση.
Απενεργοποιήθηκε ο αναμεταδότης λόγω εξωτερικών παρεμβολών;
Όπως αναφέρει το APA, θα πρέπει να σημειωθεί ότι όλα τα σημαντικά συστήματα ελέγχου στα αεροσκάφη είναι διπλά.
Είναι πιθανό ότι ο αναμεταδότης απενεργοποιήθηκε λόγω εξωτερικών παρεμβολών κοντά στο αεροδρόμιο της Μαχατσκάλα και 40 λεπτά αργότερα, χάρη στις προσπάθειες του πληρώματος, το αεροσκάφος μεταπήδησε στο εφεδρικό σύστημα ελέγχου, ενεργοποιώντας έτσι εκ νέου τον αναμεταδότη.
Γιατί ο πιλότος διάλεξε την Άχταου στο Καζακστάν αντί για το Μπακού;
Ένα από τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι γιατί το αεροπλάνο πέταξε από τη Μαχατσκάλα στην Άχταου και όχι στο Μπακού.
Ένας πιθανός λόγος γι’ αυτό είναι, πρώτον, η σχετικά κοντινή απόσταση της Μαχατσκάλα από την Άχταου σε σύγκριση με το Μπακού.
Ο κύριος λόγος, σύμφωνα με το APA, είναι ότι πιθανότατα ο πιλότος, αντιλαμβανόμενος ότι το αεροπλάνο δεχόταν επίθεση, θέλησε να εγκαταλείψει επειγόντως τον ρωσικό εναέριο χώρο.
Η αεροπορική απόσταση μεταξύ της Μαχατσκάλα και του Μπακού είναι 350 χιλιόμετρα και μεταξύ της Μαχατσκάλα και της Άχταου 300 χιλιόμετρα.
Ταυτόχρονα, αν πέταγε προς την κατεύθυνση της Άχταου, το αεροπλάνο θα είχε εγκαταλείψει τον ρωσικό εναέριο χώρο πολύ πιο γρήγορα.
Όταν κινήθηκε προς την κατεύθυνση της Άχταου, το αεροπλάνο πέταξε αμέσως πάνω από τη θάλασσα και εγκατέλειψε τον ρωσικό εναέριο χώρο. Αν κινούνταν προς την κατεύθυνση του Μπακού, θα έπρεπε να παραμείνει στον ρωσικό εναέριο χώρο για επιπλέον 100 χιλιόμετρα.
Η πορεία του μοιραίου αεροπλάνου.
Σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες, η ζημιά στην ουρά του αεροπλάνου που φαίνεται στα βίντεο και στις φωτογραφίες που έχουν κυκλοφορήσει είναι παρόμοια με τη ζημιά που προκαλείται από θραύσματα που θα μπορούσαν να προκληθούν από έκρηξη πυραύλων αεράμυνας. Η χαμηλή ταχύτητα του αεροπλάνου που παρατηρήθηκε στο σύστημα FlightRadar24 και η ασταθής τροχιά πτήσης κοντά στο αεροδρόμιο της Άχταου μπορεί να οφείλεται σε δυσλειτουργία της ουράς του.
Η πιθανότητα της «σύγκρουσης με σμήνος από πουλιά»
Η αρχική εξήγηση του πληρώματος που απέδωσε το πρόβλημα με το αεροπλάνο σε «σύγκρουση με σμήνος από πουλιά» μπορεί να ερμηνευθεί ως παρανόηση και εσφαλμένη εκτίμηση της τρέχουσας κατάστασης, σημειώνει το APA.
Το πρακτορείο τονίζει ότι δεν υπήρχαν τέτοια ίχνη (κηλίδες αίματος, υπολείμματα φτερών κ.ά.) στις φωτογραφίες που δημοσιεύτηκαν μετά τη συντριβή του αεροσκάφους.
Επίσης, είναι απίθανο οι τρύπες που εντοπίστηκαν να ήταν από σύγκρουση με σμήνος πουλιών.
Η Τσετσενία δεν μετέδωσε πληροφορίες για τις επιθέσεις με drones
Ένα από τα αξιοσημείωτα ζητήματα είναι ότι, αντίθετα με τη ρωσική παράδοση, η Τσετσενία δεν εξέδωσε επίσημο δελτίο Τύπου σχετικά με την επίθεση της 25ης Δεκεμβρίου στο έδαφός της.
Σύμφωνα με ορισμένα κανάλια Telegram που δραστηριοποιούνται στον Βόρειο Καύκασο και αντιτίθενται στη ρωσική κυβέρνηση, η έλλειψη επίσημων δελτίων τύπου από τους κρατικούς φορείς της Τσετσενίας σχετικά με την επίθεση της 25ης Δεκεμβρίου στο έδαφός της οφείλεται στο γεγονός ότι οι Τσετσένοι αξιωματούχοι γνώριζαν ότι το αεροπλάνο υπέστη ζημιές ακριβώς ως αποτέλεσμα της ενεργοποίησης του συστήματος αεράμυνας κατά των επιθέσεων UAV.
Πού χτυπήθηκε το αεροπλάνο;
Η ανάλυση του APA και τα στοιχεία δείχνουν ότι το αεροπλάνο χτυπήθηκε σε ύψος 2,4 χιλιομέτρων στην περιοχή Νάουρσκι, 18 χιλιόμετρα βόρεια-βορειοδυτικά του αεροδρομίου του Γκρόζνι.
Σύμφωνα με πληροφορίες που προέρχονται από επίσημες πηγές, στην περιοχή αυτή βρίσκονται αρκετές στρατιωτικές μονάδες, συμπεριλαμβανομένων συστημάτων αεράμυνας, καταλήγει το APA.
IN.GR