

ΡεπορτάζΒασίλης Λαμπρόπουλος
Σε έγγραφο της Πυροσβεστικής ζητείται να προσμετρηθούν τα… οργανικά λύματα των βαγονιών και τα αέρια που εκλύονται εκεί
Μέχρι και τον ρόλο 2-3 χημικών τουαλετών ψάχνουν τώρα για να «εξηγήσουν» τη φονική πυρόσφαιρα στα Τέμπη! Αρμόδιοι κρατικοί λειτουργοί που συμμετέχουν στη διερεύνηση της σιδηροδρομικής τραγωδίας έχουν ζητήσει – σύμφωνα με έγγραφο που αποκαλύπτουν «ΤΑ ΝΕΑ» – να εξετασθεί εάν στη μοιραία ανάφλεξη είχαν, ούτε λίγο ούτε πολύ, συμμετοχή και περίπου 1.000 κιλά οργανικά λύματα από τις τουαλέτες της επιβατικής αμαξοστοιχίας που διαχύθηκαν από κατεστραμμένα δοχεία των 300 λίτρων ανά βαγόνι και τα τυχόν αέρια, όπως μεθάνιο, υδρόθειο κ.λπ. που μπορεί να είχαν παραχθεί από αυτές!
«ΤΑ ΝΕΑ» παρουσιάζουν ένα ακόμη δείγμα των προβληματικών ερευνών και του διαφαινόμενου «αδιεξόδου», αλλά πιθανόν και του παρασκηνίου στην αναζήτηση των αιτιών που προκάλεσαν πύρινη σφαίρα διαμέτρου περίπου 80-90 μέτρων, η οποία φέρεται να κατέστρεψε τουλάχιστον τη μηχανή και δύο-τρία βαγόνια της Intercity 62, με τους πραγματογνώμονες να υπολογίζουν ότι λόγω αυτής της φωτιάς κάηκαν ζωντανοί 5-7 επιβάτες από το σύνολο των 57 που έχασαν την ζωή τους εκείνο το μοιραίο βράδυ.
Το τελευταίο δίμηνο, όπως έγραψαν «ΤΑ ΝΕΑ», έχει ζητηθεί από τον εφέτη-ειδικό ανακριτή να συμμετάσχει στη σχετική έρευνα κλιμάκιο έμπειρων αξιωματικών της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Εγκλημάτων Εμπρησμού της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, το οποίο και προχώρησε σε αυτοψίες στη θέση Κουλούρι στη Λάρισα όπου έχουν μεταφερθεί τα συντρίμμια των δύο τρένων αλλά και στο μηχανοστάσιο του Ρέντη όπου υπάρχουν πολλές παρόμοιες αμαξοστοιχίες.

Το έγγραφο
Τα έλαια σιλικόνης
Τα στελέχη της Πυροσβεστικής, σε συνέχεια και ενός εγγράφου που είχε στείλει στις αρχές του 2025 ο κατηγορούμενος για το ατύχημα ιταλός πρώην διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Train, άρχισαν να εξετάζουν εάν στη δημιουργία του «πύρινου μανιταριού» είχαν συντελέσει όχι μόνο οι 2,5 τόνοι ελαίων σιλικόνης του μετασχηματιστή της ηλεκτράμαξας του Intercity 62, αλλά και περίπου 67 λίτρα φρέον από τον κλιματισμό του ίδιου τρένου. Εξέτασαν ακόμα την πιθανότητα η ανάφλεξη να συνδέεται και με την «εκτόνωση» του πεπιεσμένου αέρα του συστήματος πέδησης που είναι συνολικά 1.180 λίτρα, τα οποία μπορεί να λειτούργησαν επαυξητικά στην πυρόσφαιρα.
Έτσι λοιπόν στις 10 Απριλίου 2025 η ειδική ομάδα της Πυροσβεστικής απέστειλε έγγραφο προς τον εφέτη Σωτήρη Μπακαΐμη ώστε να εξετάσει και άλλους παράγοντες που συνέβαλαν στη δημιουργία της φονικής πυρόσφαιρας.
Στο τρισέλιδο έγγραφο λοιπόν ζητείται τελικώς να συνεκτιμηθούν εννέα υλικά που μπορεί να συμμετείχαν στην ανάφλεξη, ανάμεσα στα οποία –πέρα από τα προαναφερθέντα – είναι ηλεκτρικοί συσσωρευτές (μπαταρίες) με υδροξείδιο του καλίου και λιθίου, μονωτικό υγρό για την ψύξη του μετατροπέα έλξης αλλά και οκτώ πυροσβεστήρες υπό πίεση ανά ηλεκτράμαξα.
Το πιο εντυπωσιακό όμως είναι ότι όπως μνημονεύεται στο έγγραφο, ο 9ος παράγοντας που καλείται να συνεκτιμηθεί είναι «δοχεία τριακοσίων λίτρων ανά βαγόνι, συγκέντρωσης οργανικών λυμάτων» καθώς «όπως παρατηρείται στη σχετική βιβλιογραφία, σε κλειστό δοχείο μπορούν να παραχθούν επικίνδυνα αέρια, όπως Μεθάνιο (CH4), Υδρόθειο (Η2S), Αμμωνία (ΝΗ3), Διοξείδιο του Ανθρακα (CO2) και Μονοξείδιο του Ανθρακα (CO)».
Κύριο ζητούμενο πλέον είναι πότε και από ποιόν θα απαντηθεί το σχετικό έγγραφο των αρμοδίων της Πυροσβεστικής.